Jovanović, Tijana (2020) Retorika pogleda u filmskim adaptacijama Princeze de Klev. In: Film i književnost : zbornik radova. Institut za književnost i umetnost, Beograd, pp. 115-128. ISBN 978-86-7095-272-0
Text
Zbornik Film i knjizevnost.indd-115-128.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (149kB) |
Abstract
Pogled kao jedini način da se izraze iskrena osećanja i zabranjena ljubav jedan je od najčešće isticanih i izučavanih elemenata romana Princeza de Klev gospođe de Lafajet. Istoričar umetnosti Žan-Pjer Montije u članku „Arrêt sur image dans La Princesse de Clèves“ ukazuje na to da romaneskno dočaravanje vizuelnih elemenata u Princezi de Klev kroz precizno kadriranje položaja i kretanja likova, prisustvo likovnih elemenata u vidu portreta, kao i izbor onoga što je pogledu dostupno ili sakriveno, ne predstavlja samo važnu temu, već suštinski princip strukture romana. Ovaj rad ima za cilj razmatranje problema književnog i filmskog oblikovanja retorike pogleda u romanu i njegovim filmskim adaptacijama. Naročita pažnja posvećena je filmovima Pismo i Vernost koji transponuju intrigu romana u 21. vek i pod pogledom kamere osavremenjuju problematiku traženja ili odbijanja pogleda „drugog“ i želje za posedovanjem slike. Analizom ključnih vizuelnih scena iz romana i filmskih ekvivalenata posmatra se kako se kompleksna optika romana preoblikuje filmskim sredstvima što dovodi do različitih viđenja etičke dileme Princeze de Klev: izbora između osećanja i „nedostižne vrline“.
Item Type: | Поглавље у монографији или тематском зборнику |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | filmska adaptacija, Princeza de Klev, Manoel de Oliveira, Andžej Žulavski |
po odeljenju: | Упоредно истраживање српске књижевности / Comparative study of Serbian literature |
Depositing User: | Larisa Kostić |
Date Deposited: | 03 Feb 2023 12:52 |
Last Modified: | 27 Dec 2023 14:55 |
URI: | http://dirikum.org.rs/id/eprint/625 |
Actions (login required)
View Item |